دیتا مایند

تحلیل احساسات و نظرکاوی در شبکه های اجتماعی

دسته : نظرکاوی
زیر مجموعه : مفاهیم نظرکاوی

عقاید دیگران در موقع تصمیم‌گیری یا انتخاب یک گزینه از میان چندین گزینه می‌تواند بسیار حیاتی باشد. حوزه مورد مطالعه تحلیل نظرات و احساسات مردم نسبت به مسائلی همچون محصولات، خدمات، سازمان‌ها، افراد، مسائل و رویدادها می‌باشد. بنابراین امروزه با گسترش روزافزون رسانه‌های اجتماعی (مثل بلاگ‌ها، توییتر و فیس‌بوک) افراد و سازمان‌ها از محتوای این رسانه‌ها برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند و دیگر لازم نیست افراد به نظرات دوستان و آشنایان درباره‌ یک محصول اکتفا کنند، زیرا عقاید و بحث‌های فراوانی درباره‌ آن محصول در محیط وب وجود دارد. البته به خاطر فراوانی و تنوع سایت‌ها، پیداکردن و پایش سایت‌های مفید و چکیده گرفتن از اطلاعات موجود در آنها هنوز کاری دشوار و پیچیده می‌باشد، زیرا هر سایت به طور معمول دارای حجم عظیمی از نظرات می‌باشد که برای انسان عادی استخراج و خلاصه‌سازی نظرات موجود سخت می‌باشد. بنابراین به یک سیستم تشخیص نظرات و احساسات نیاز می‌شود. در سال‌های اخیر سیستم‌های تشخیص نظرات و احساسات، تقریبا در تمام محدوده‌های ممکن، از پیش‌بینی فروش محصولات و خدمات مشتریان گرفته تا پیش‌بینی وقایع اجتماعی و نتیجه انتخابات سیاسی توسعه یافته است.

تحلیل احساسات و عقیده‌کاوی یک زمینه تحقیقاتی است که نظرات، احساسات، ارزیابی‌ها، رفتارها، گرایش‌ها و عواطف نوشته شده با یک زبان نوشتاری را آنالیز می‌کنند. تحلیل احساسات به عنوان ابزاری برای پی‌بردن به عقاید و احساسات بیان شده در متن می‌باشد. درواقع هدف از تحلیل احساسات، پی بردن به این واقعیت است که یک تکه از اطلاعات موجود در متن مثبت یا منفی است. افزایش اهمیت تحلیل احساسات با رشد رسانه‌های اجتماعی مانند نظرسنجی‌ها، فروم‌ها، انجمن‌های گفتگو، وبلاگ‌ها، توییتر و شبکه‌های اجتماعی همزمان شده است. سیستم‌های تحلیل احساسات تقریبا در همه زمینه‌های تجاری و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا نظرات و عقاید برای همه فعالیت‌های انسانی مهم بوده و تاثیر کلیدی بر رفتار ما دارند.

عقیده‌کاوی و تحلیل احساسات به ترتیب روی تشخیص تمایلات و درک احساسات تمرکز دارند. به دلیل اینکه شناسایی احساسات برای تشخیص تمایلات استفاده می‌شود، با این حال دو زمینه معمولا زیر یک چتر ترکیب می‌شوند و حتی به عنوان هم معنی از آن‌ها یاد می‌شود. برخی از محققان اظهار داشته‌اند که این دو زمینه کمی متفاوت هستند. عقیده‌کاوی، نظرات مردم را درباره یک موجودیت (فرد یا یک موضوع و غیره) را استخراج و تحلیل می‌کند، ولی تحلیل احساسات، احساس بیان شده در یک متن را پیدا کرده سپس آن را تحلیل می‌کند. بنابراین هدف از تحلیل احساسات، پیداکردن نظراتی که احساسی را نشان می‌دهند و سپس دسته‌بندی پلاریته یا جهت‌گیری این نظرات است. هر دو از تکنیک‌های داده‌کاوی و پردازش زبان طبیعی برای کشف، بازیابی و استفاده از اطلاعات و عقاید در شبکه‌ جهانی وب استفاده می‌کنند.

منبع : بررسی زمینه‌های تحقیقاتی شبکه‌های اجتماعی و تحلیل احساسات در آن- مینا نورآورفردین

برای مقالات مفصل تر در این زمینه به وب سایت آکادمی داده مراجعه بفرمایید.