دیتا مایند

تحلیل احساسات و عقیده کاوی با استفاده از دادگان

دسته : نظرکاوی
زیر مجموعه : مفاهیم نظرکاوی

نویسندگان در این مقاله از توییتر برای تحلیل احساسات استفاده کرده‌اند و نحوه‌ جمع‌آوری یک دادگان برای تحلیل احساسات و عقیده‌کاوی را نشان داده‌اند. نویسندگان تحلیل زبان‌شناختی از دادگان ساخته شده را انجام داده و یک دسته‌بندی کننده‌ احساسات که قادر به تشخیص احساسات (مثبت/ منفی/ خنثی) از اسناد است را ارائه داده‌اند. برای مثال می‌توان از شرکت‌های سازنده سوالاتی مانند زیر را مطرح کرد: 1- مردم در مورد محصولات (خدمات شرکت و غیره) چه فکری دارند)، 2- نظر (مثبت و منفی) مردم در مورد محصولات چگونه است، 3- مردم ترجیح می‌دهند محصولات ارائه شده چگونه باشد.

در این مقاله علت استفاده از میکروبلاگ‌ها و توییتر شامل موارد زیر است:

  1. میکروبلاگ‌ها توسط افراد بیشماری برای بیان عقیده‌هایشان در مورد موضوعات مختلف استفاده می‌شود.

  2. توییتر شامل حجم انبوهی از پست‌های متنی می‌باشد که هر روز در حال افزایش است، بنابراین دادگان جمع‌آوری شده بزرگ خواهد بود.

  3. مخاطبان توییتر از کاربران ساده، کاربران معروف، نمایندگان شرکت‌ها، افراد سیاسی می‌باشد. بنابراین جمع‌آوری اطلاعات از کاربران موجود در جوامع و گروه‌های مختلف آسان است.

  4. مخاطبان توییتر از کشورهای مختلف می‌باشد، بنابراین داده‌ جمع‌آوری شده در زبان‌های مختلف است.

در این مقاله دادگان جمع‌آوری شده شامل 300000 پست متنی از توییتر، که به سه دسته‌ متنوع تقسیم‌بندی شده است:

  1. پست‌های شاملاحساسات مثبت مثل خوشحالی و سرگرمی و تفریح است.

  2. پست‌های شامل احساسات منفی مثل ناراحتی، عصبانیت و ناامیدی است.

  3. متن‌های عینی که به بیان یک حقیقت پرداخته‌اند و یا هیچ احساسی را بیان نمی‌کنند.

روش  ارائه شده در این مقاله به شرح زیر می‌باشد: 1) جمع‌آوری دادگان، 2) تحلیل دادگان، 3) آموزش دسته‌بندی کننده و 4) ارزیابی

نوعی وبلاگ‌نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و منتشر کردن آن را می‌دهد. از سرویس‌های میکروبلاگ معروف (توییتر).

منبع : بررسی زمینه‌های تحقیقاتی شبکه‌های اجتماعی و تحلیل احساسات در آن- مینا نورآورفردین