دیتا مایند

معرفی شبکه های اجتماعی

زیر مجموعه : مفاهیم داده کاوی

اینترنت به مثابه «رسانه ­جدید» و یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب ارتباطات، از محدودیت­های الگوهای چاپ و پخش در ارتباطات فراتر رفته است. از جمله پدیده­های جدید که بر اثر ادغام فناوری­های مختلف ارتباطی در سال­های اخیر شکل گرفته، شبکه­های اجتماعی مجازی است. این شبکه­ها با عضوگیری­­های رایگان از کاربران توانسته­اند در جریان­سازی­های مختلف نقشی اساسی بر عهده داشته باشند. برخی صاحب­نظران به جای استفاده از واژۀ رسانه­های اجتماعی با توجه به کارکرد شبکه­ای این دسته از رسانه­ها، استفاده از واژۀ شبکه­های اجتماعی را ترجیح می­دهند. هلن صدیق بنای معتقد است هرچند شبکه­های اجتماعی واژه­ای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیعتر و مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطاتی را تشکیل می­دهند، به کار می­رود، اما این واژه امروزه عمدتا برای نامیدن پایگاه­های اینترنتی به کار می­رود که افراد با عضویت در آن امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آن­ها، به اشتراک­گذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروه­هایی براساس علایق مشترک با برخی از دیگر اعضای پایگاه را پیدا می­کنند.

بنابراین می توان گفت یکی از جالب­ترین کاربردهای وب 2.0ظهور شبکه­های اجتماعی یا انجمن­های مجازی است؛ به طوری که توجه بسیاری از کاربران اینترنت را در سال­های اخیر به خود جلب کرده است. میلیون­ها کاربر، از شبکه­های اجتماعی برای به اشتراک­گذاری اطلاعات و تجربیات خود استفاده می­کنند. اکثر شبکه ­های اجتماعی، محیط­های بازی هستند که هرکس می­تواند آزادانه وارد آنها شده، محتوایی ایجاد کرده و به اشتراک بگذارد. نتایج مطالعات محققان مختلف نشان داده است که افراد با حضور در شبکه­های اجتماعی و استفاده از گونه­های مختلف رسانه­های اجتماعی از مزایای حضور در این فضای مجازی نظیر حمایت اطرافیان، اطلاعات، عواطف و احساسات برخوردار شده و اغلب جوانب زندگی واقعی خود را که نیازمند حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر نیست، در این اجتماعات مجازی دارا هستند(Al-Oufi, et al. 2012).